Đorđe Krajišnik

Piše: Đorđe Krajišnik

Monstrum veličine

recenzija

Duh umetnosti; Radomir Konstantinović, University Press - magistrat izdanja, Sarajevo, 2016.

Monstrum veličine

Govoreći o Radomiru Konstantinoviću, moglo bi se poći za onom Kišovom sintagmom povodom Krleže, kojom se kaže da je Krleža “monstrum veličine”. Konstantinović, nesumnjivo, jeste još jedan takav, u našoj kulturi rijedak, monstrum veličine, čije djelo svojim obimom i rasponom prevazilazi i mnogo veće kulture nego to jeste nekadašnja jugoslovenska, a danas takozvana regionalna kultura

Knjiga Duh umetnosti, koja donosi sabrane eseje Radomira Konstantinovića koje je ovaj autor pisao za svoju radioemisiju (a koju su priredili Milica Konstantinović i Milodrag Belančić), kao reakcije na tekstove objavljivane u jugoslovenskim kulturnim i književnim časopisima, predstavlja u svakom smislu prvorazredni intelektualni izazov i čitalački doživljaj. Poznavaoci Konstantinovićevog opusa lako će primijetiti da eseji sabrani u ovoj knjizi sadrže u nekoliko esejističkih linija sadržane najvažnije preokupacije cjelokupnog Konstantinovićevog djela.
Ono što ove tekstove, međutim, pored njihove vanredne aktuelnosti u ovdašnjim kulturama i u aktuelnom trenutku, budući da precizno i dubinski uranjaju u neke očito nepromjenjive kulturne fenomene ovdje, čini tako živim i značajnim jeste i stilska majstorija ovog autora. Ona se ogleda prije svega u raskošnom poznavanju mnogih umjetničkih oblika i neprestanom autorovom stremljenju ka dijalektičkom mišljenju kao jedinom mogućem načinu spoznaje i odbrane od kulture statičnosti kao kulture smrti. To je, dakako, teži, ali sudeći prema onome što je ostalo kao Konstantinovićevo djelo i uzvišeniji put.

Protiv barbarogenijske aveti

Govoreći o Radomiru Konstantinoviću, moglo bi se poći za onom Kišovom sintagmom povodom Krleže, kojom se kaže da je Krleža “monstrum veličine”. Konstantinović, nesumnjivo, jeste još jedan takav, u našoj kulturi rijedak, monstrum veličine, čije djelo svojim obimom i rasponom prevazilazi i mnogo veće kulture nego to jeste nekadašnja jugoslovenska, a danas takozvana regionalna kultura.
PRIJAVA ŽELIM SE PRETPLATITI

Članak za pretplatnike

Da biste mogli čitati ostatak članka i dobiti mogućnost online čitanja arhive BH Dana od 800+ brojeva, potrebno je da se pretplatite.