
orate znati da je za to doba - a riječ je o samom početku
ljeta 1992. godine, grdom onom vremenu kad je i odlazak u
Pakistan bio dobra ideja - to bio sasvim razuman i inteligentan
plan: ući, dakle, u opkoljeno Sarajevo kroz - kanalizacijske
cijevi. Operacija je isplanirana u čuvenoj Mirovoj
trattoriji Stefanel, našem ratnom štabu, zasnovana
na sasvim logičnoj pretpostavci da Butmir i Sokolović-Kolonija,
odsječena predgrađa do kojih se moglo doći preko Igmana, imaju
"kanalizacijsku vezu" sa Sarajevom.
Uostalom, to je bio jedini
način koji nam je nakon cijele večeri i desetak boca vina
mogao pasti na pamet - zračni most je, naime, bio otvoren
samo stranim novinarima.
Kasnije te večeri - više
u zoru, zapravo - nas trojica smo u mom tadašnjem podstanarskom
stanu plan razradili do detalja, uključujući nekoliko kilometara
špaga za slučaj da se izgubimo u kanalizacijskom labirintu,
ražnjiće za štakore ukoliko se boravak unutra otegne i ružičastu
Volkswagenovu "bubu" ako nas četnici uhvate. Zašto
"bubu"? Duga je to priča, ispričat ću vam kasnije.
Uostalom, Futy je već bio toliko pijan da je zaspao
u mom krevetu, u starim, prljavim "adidaskama".
Mamurni smo oko podne dobauljali
do redakcije, ali glavni urednik Slobodne Dalmacije,
legendarni Joško Kulušić, nije imao razumijevanja za
naš genijalni plan. Fotograf Maganja i ja ostali smo
tako u Splitu, dok je Futy spakovao stvari i otišao - fakat,
jebote! - s planom da kroz kanalizaciju uđe u Sarajevo. Popili
smo kavu u buffetu Radost i pozdravili se. Tada sam
zadnji put u životu vidio Futyja.
* * *
Imao sam već nekog iskustva
s gradovima u okruženju - bio sam u Vukovaru, Dubrovniku i
Mostaru - ali nije to iskustvo bilo od nikakve pomoći. Nije
oko Sarajeva postojao nikakav, ni najuži koridor, nekakvo
kukuruzište kao u Slavoniji, more kao u Dubrovniku ili barem
dva metra ceste, pa makar na nišanu tenkova i snajpera, kao
na ulazu u Mostar. Prošla su već gotovo tri mjeseca otkako
je Sarajevo pod opsadom, i Maganju i mene više ništa nije
zanimalo nego kako ući u taj grad. Frustrirani, svakodnevno
smo u Mirovoj trattoriji put Sarajeva ispraćali reportere
AP-a i Reutersa, New York Timesa i Le Mondea,
Repubblice i BBC-a, šminkere s pancirkama, laptopima
i posljednjom japanskom foto-tehnikom, koji su u Splitu presjedali
na UNPROFOR-ove "herculese", satelitskim telefonima
rezervirali sobe u "Holiday Innu" i Miru plaćali
redakcijskim karticama. Naposljetku smo svakodnevnim moljakanjem
slomili Kulušića i dopustio nam je da pokušamo.
Prvi pokušaj - preko Sokolović-Kolonije
i Butmira - zapeo je na aerodromskoj pisti, odakle su tenkovi
tukli Dobrinju i nije bilo šanse niti za noćni prelazak. One
večeri kad su Danska i Njemačka igrale finale Europskog nogometnog
prvenstva - sjećam se jer smo za danskog fotografa Jorgena
cijeli dan tražili akumulator za televizor - na kraju smo,
u polupijanu očaju, pitali čak i za kanalizaciju. Uz smijeh
su nam objasnili da su tim predgrađima Srbi u Ilidži čak i
kanalizaciju presjekli. Pitali smo, jasno, i za Futyja - morali
su zapamtiti toga luđaka duge kose i neobičnog slovensko-srpsko-hrvatskog
naglaska - ali njega tamo nitko nije vidio. Pamte, doduše,
jednog Slovenca, novinara, koji se muvao tuda, ali taj se
zvao Ivo Štandeker. Tada još nismo znali da je jedna
od granata na Dobrinji, koje smo gledali s tavana u Butmiru,
bila i njegova. Izdahnut će nekoliko sati kasnije, jer Srbi
nisu dopustili njegov transport do koševske bolnice.
Drugi put smo pokušali
dva tjedna kasnije, s druge strane, preko Kiseljaka. Za nas
koji smo rat u Bosni i blokadu Sarajeva pratili preko televizije
bio je to pravi šok: ne samo da smo u Sarajevo mogli bez problema,
već smo na zadnjem punktu HVO-a dobili i pratnju srpske milicije
s Ilidže, koja nas je - nakon pića s "braćom Hrvatima"
- preko desetak barikada dovela do Stupa, predavši nas opet
HVO-u. Tad smo prvi put - a prošla su samo tri mjeseca otkako
je počeo rat u BiH - iz prve ruke čuli priče o zajedničkim
operacijama protiv "balija" i razmjeni oružja, municije,
nafte i hrane između Srba i Hrvata.
Još pod dojmom zajedničke
rakije sa četnicima s Ilidže i haveoovcima iz Kiseljaka, našli
smo se na Stupu - "samo pravo, samo pravo" - i odjednom
je, iz općeg košmara, ispred nas izronio spaljeni kostur zgrade
Oslobođenja. To je, dakle, to - pogledali smo se Maganja
i ja: uspjeli smo! Urlali smo poput idiota deset minuta, polijevajući
se pivom, praćeni pogledima Sarajlija koje nakon stotinu dana
opsade zacijelo nije moglo iznenaditi mahnito deranje iz automobila,
koliko možda njegova splitska registracija.
*
* *
Taj vreli sarajevski srpanj
nekako nas je nepovratno promijenio, i iz Sarajeva smo se
vratili drukčiji. Kasnije je to Maganja objašnjavao tezom
da smo u Sarajevo otišli kao novinari, a vratili se kao ljudska
bića. Bilo je nešto u tome: u Sarajevo smo zaista išli vođeni
profesionalno-avanturističkim izazovom da budemo prvi "domaći"
novinari tamo. Ufurali smo se zaista u tu priču, odlazili
na terene overdozirani adrenalinom, vozili planinskim makadamima
automobile pune piva, trave i Stevie Ray Vaughana,
i naučili sve one filmske fore s falsificiranjem dozvola,
tajnim snimanjem u punoj vožnji, prepoznavanjem zvukova granata
i skrivanjem filmova u mom konjskom repu: Futy nam je čak
bio nabavio i injekcije morfija - to je kao bila nekakva fora
među novinarima, za slučaj teškog ranjavanja - zajebavajući
se da ne treba baš uvijek čekati da te pogodi granata i pričajući
kako se jednom ubo morfijem, za primirja u Pakracu, iz čiste
dosade. Kasnije smo čuli da je takvu injekciju sam sebi zabio
i nesretni Ivo Štandeker, onoga dana kad smo iz Butmira čeznutljivo
gledali obrise Aerodromskog Naselja, očajnički zavidjevši
novinarima koji su tamo, preko puta.
Pamtim i kad se dogodila
ta dramatična evolucija novinara u čovjeka. Drugog ili trećeg
dana, na jednom od sarajevskih raskršća, Maganja je prišao
nekolicini stranih novinara koji su poput lešinara čekali
da snajper nekoga pogodi, i stao vikati na njih na svom perfektnom
livanjskom, jer drugog jezika nije znao. Toga dana prestali
smo trčati preko raskršća - jebo snajper! - strašno ponosni
kad su nam prijatelji rekli da smo postali Sarajlije, jer
novinari se, kažu, od Sarajlija razlikuju po tome što nose
pancirke i trče preko raskršća. Od tada, bilo mi je gotovo
neugodno predstavljati se novinarom: romantična slika ratnog
reportera s injekcijom morfija u džepu raspala se upravo u
Sarajevu.
Cijeloga tog boravka u
Sarajevu nismo se, na primjer, nasmijali - a nije da je nedostajalo
smijeha - kao onoga jutra u hotelu "Holiday Inn"
kad smo pili kavu s kolegama "ratnim reporterima".
U pancirkama i pod šljemovima, ta su arogantna i komična stvorenja
s akreditacijama raznih si-en-enova i aj-ti-enova doručkovali
svoje ham and eggse i najozbiljnije nas pitali idemo
li i mi na Pale. Nismo iz prve shvatili, dok nam nisu pokazali
pano na recepciji, neobično sličan onome u lobbyjima dalmatinskih
hotela, s plakatima koji pozivaju na izlete na Kornate ili
Mljet. Samo što je ovaj pozivao na Pale, s detaljnim programom
- "polaskom autobusa UNPROFOR-a u 11,00 h, ručkom na
Palama, razgovorom s visokim funkcionerima SDS-a i povratkom
u 19 sati".
Tko zna jesu li ti šminkeri
- Maganja me molio da ih pitam tko im pegla pancir-košulje
- ikad shvatili zašto smo se onako luđački smijali. Kasnije
smo ih pitali i jesu li možda vidjeli jednog dugokosog, opičenog
fotografa koji se stalno smije - Futy ga zovu - ali nitko
nije čuo za njega. Poslije se mislim: jebi ga, u kojemu su
to svijetu ovi pit-bull terijeri sa zlatnim American karticama
uopće mogli susresti našega Futyja?
U Split smo se jedva vratili:
dani u stanu Zlaje Dizdarevića, danas ambasadora BiH
u Hrvatskoj - eto, da i ja poznajem jednog ambasadora! - uz
pite od riže i kavu od slanutka bili su naše najljepše ratno
iskustvo, i najozbiljnije smo Maganja i ja razmišljali da
ostanemo u Sarajevu. I da nisam tada s Predragom i
Viktorom radio u Slobodnoj podlistak Feral
Tribune, ne bih se ja ni vratio u Split: u Sarajevu je
bilo bolje. Bilo je, zapravo, poštenije: i na Marijin-Dvoru,
i na brdu Žuč, i na Vrbanja mostu, i oklopljenom Kulin-banu,
u bjesomučnoj jurnjavi prema Dobrinji, ja sam - za razliku
od Splita - uvijek znao odakle dolaze meci.
* * *
U Sarajevo smo otišli još
jednom, pet mjeseci kasnije, u prosincu 1992. godine, ovoga
puta preko Ilidže i Kasindolske ceste, sada već kao iskusni
veterani rata u BiH. Pamtim Sarajevo koje je, za razliku od
ljeta, već polako posustajalo i predavalo se ravnodušnosti
i apatiji, poput osuđenika na smrt, onako kako se jedne noći
predao Ensar Dželmanović, prva žrtva sarajevske ratne
zime 1992. Ipak, bilo je još života u tom čudesnom gradu,
a svakako više nego u onome iz kojega sam dolazio, a koji
nije bio okružen topovima, snajperima i PAM-ovima.
Bilo je to moje posljednje
ratno-reportersko iskustvo: kad smo uoči Božića naš iznajmljeni
audi "dizelaš" parkirali među one avione- -spomenike
na sarajevskom aerodromu i nekakvim čudesnim vezama našli
mjesto u "herculesu" - jer se ni preko Stupa ni
preko Ilidže više nije moglo - nisam još znao da će za mjesec-dva
hadezeovska banda okupirati Slobodnu Dalmaciju, da
ćemo Viktor, Predrag i ja opet biti na ulici, zapravo više
u Mirovoj trattoriji, i da ću adrenalin prašnjavih i blatnjavih
automobila s natpisom "PRESS" na vjetrobranu za
koji mjesec zamijeniti adrenalinom Ferala i bitke koja
nas je čekala u redakciji koja će pod opsadom biti duže od
Sarajeva.
A nisam znao ni to da je
baš nekako tih dana, dok smo kod Zlaje pili iz Splita prošvercanu
crnu vecchiju i pjevali Ako pitaš gdje sam sada, ne idem
iz ovog grada, sve je moje ovdje ostalo
- tko zna,
možda baš onoga dana kad sam tjerao Zlaju da potegne svoje
veze u UNPROFOR-u i sazna što je bilo s Futyjem - među onom
sedmoricom nesretnika koje su prozvali u zatvoru u Foči, bio
i Alojz Krivograd, luckasti dugokosi fotoreporter kojega
su svi u zatvoru zvali Futy, poznat po čudnom slovensko-srpsko-hrvatskom
naglasku, glasnom smijehu i zajebanciji da će mu doma u Sloveniji
zatvor biti uračunat kao beneficirani radni staž. Kad su mu
vezivali ruke i trpali ga u kamion, Futy je, pričaju svjedoci,
bio kratko ošišan, navodno zbog buha koje su se pojavile u
zatvoru.
Kamion se zaustavio dvadesetak
kilometara daleko od Foče. Sedmorica zatvorenika pred uperenim
cijevima pješačila su šumom još neko vrijeme, dok nisu došli
pred nekakvu jamu oko koje je tlo bilo prekriveno otpalim
lišćem i čahurama metaka. Tu su, jebo im pas mater, ubili
Futyja.
* * *
Mnogo godina kasnije, početkom
2001., Komisija za traženje nestalih osoba BiH dobit će anonimnu
dojavu o masovnoj grobnici u jednoj jami kraj Foče. U lipnju
iste godine grobnica je otkrivena u jami Piljak, dvadesetak
kilometara daleko od Foče: među osamdesetak tijela, istražitelji
Međunarodnog ureda za nestale osobe otkrit će i stare, istruljele
"adidaske", iste "adidaske" u kojima je
Futy zaspao u mome krevetu one pijane noći kad smo planirali
proboj u Sarajevo.
I danas, dok pišem ove
retke, točno vidim kockaste stolnjake Mirove trattorije, i
čujem onaj nevjerojatan smijeh, tu je negdje, za našim stolom,
pije pivo i brzo, nerazgovjetno priča kako se onoga ljeta
1992. godine muvao oko Mostara i onda odlučio ući u okruženo
Goražde, i kako su na planini Grebak, u uskom koridoru pred
Goraždem, četnici zarobili njega i vodiča, te ih odveli u
zatvor u Foču. A onda ga mi zajebavamo da vjerojatno odatle
i dolazi prezime Krivograd: umjesto kanalizacijom u Sarajevo,
odlučio je otići u Goražde - naprosto je, eto, izabrao krivi
grad. Pa se Futy dugo, dugo i glasno smije, onako zarazno
kako samo on zna, sve dok više nitko ne može izdržati i dok
se cijela Mirova trattorija ne počne tresti od razuzdana smijeha.
Osim, jasno, onoga stola
u kutu. Ali u kojemu bi to uopće svijetu ti novinarski šminkeri
s vizitkartama u srebrotisku mogli razumjeti našu zajebanciju?
Tko bi mogao razumjeti nezaboravnog Alojza Krivograda Futyja,
čudaka koji je one noći u Mirovoj trattoriji, kad smo se uz
punjene paprike i crno vino ispovijedali jedan drugome, doslovce
ovako opisao svoj životni san: nabaviti ružičastu "bubu"
i hermetički je zatvoriti da se može ući samo kroz krov, potom
je napuniti vodom i raznim ribama, pa sjesti u nju i voziti
je s maskom i disalicom na licu. "Jebi ga, Futy, kakav
ti je to životni san?", upitao ga je Predrag. Nije
to, međutim, bio njegov san - objasnio nam je - već u takvoj
vožnji susresti policajca i vidjeti mu lice. "Eto, to
ti je moj životni san!"
I tko zna, jebi ga - pomislim
koji put - da je Futy toga ljeta 1992. umjesto svog legendarnog,
izrešetanog plavog "sunbeama" imao "bubu"
Ako ništa drugo, rekao bi on, vrijedilo bi vidjeti facu tom
četniku: "Jebeš mater!"
Arhiva Dani
251
|