Home  Novi broj Arhiva

DANI home page

 Arhiva DANI 166

DANI NAJCITANIJI
PERIODICNI LIST U BiH

Najnovije veliko istrazivanje javnog mnijenja koje je provela agencija Mareco Index Bosnia, koja djeluje u sklopu mreze instituta Gallup, pokazuje da je nas magazin najcitaniji od svih periodicnih publikacija koje izlaze na podrucju Bosne i Hercegovine. Tim istrazivanjem je statisticki precizno, vrlo detaljno rasclanjeno dosta stvari. Od toga koliko Bosanaca i Hercegovaca pije pivo, preko mjerodavne procjene o tome kakve sve mobitele imaju, oni koji ih imaju, do rasclanjivanja vrlo bitnog pitanja bh. medijske scene: ko to zaista cita novine, koje novine cita, zasto bas njih? Dani su i u ovom, profesionalnom i objektivnom istrazivanju, jos jednom prvi!

 

 Priredio: Irham Ceco 



U sveopcoj ucmalosti i okostalosti velikog dijela intelektualne scene BiH, jos uvijek su isuvise rijetki primjeri ozbiljno shvacenih i kvalitetno izvedenih projekata. No, s vremena na vrijeme se ovdasnji ljudi potrude da naprave nesto u skladu sa svjetskim i evropskim standardima, bar toliko koliko je nuzno da se pokaze da kapaciteti ove zemlje jos nisu izgubljeni, i da je ostalo barem zrnce sanse da se BiH ukljuci u savremene trendove, i ponovo uhvati korak - barem sa zemljama poodmakle tranzicije, poput Ceske ili Poljske. Onog Istoka koji nam je u protracenoj deceniji golog prezivljavanja postao Zapad. Jedan od takvih projekata je i B&H Media Market Monitor 2000, publikacija instituta za drustvena istrazivanja Mareco Index Bosnia. Prilicno funkcionalan i informativan CD ROM sa pratecom knjizicom sadrzi obilje statistickih podataka o situaciji medija i strukturi bh. trzista u oba entiteta, korisnih i neophodnih za ozbiljno bavljenje marketingom.

Projekt je radjen prema standardima Gallup International mreze instituta za drustvena istrazivanja, dakle uz vrlo stroge kriterije. Naime, Mareco Index je osnovan 1996. kao prva privatna agencija za marketing, medije i ispitivanje javnog mnijenja, i u toj mrezi sa sjedistem u Londonu predstavlja BiH. Naravno, u pitanju je joint venture, zajednicki poduhvat firme D3 Systems iz SAD-a, austrijskog Gallupa i British Balkan Social Surveysa, britanske firme sa sjedistem u Sofiji. Media Market Monitor 2000 je treca, najdotjeranija publikacija te vrste iz  "radionice" MIB. Istrazivanje je vrseno u oktobru i decembru 1999.

Ovako se pravi anketa
Istrazivanje je vrseno na uzorku od 5.000 ispitanika. Medjutim, njegova vjerodostojnost se zasniva na izboru, a ne na broju ispitanika. Uzorak je sacinjen tako da bude reprezentativan i uskladjen sa brojnim vaznim faktorima, od entitetske podjele, preko regionalnih, nacionalnih, spolnih, dobnih, i urbano-ruralnih razlika u cjelokupnoj strukturi stanovnistva. Ispitanici su raslojeni po entitetima, proporcionalno ucescu u ukupnoj populaciji. Od 2.500 razgovora, koliko je u svakoj fazi obavljeno, po 850 ispitanika je bilo iz RS-a, a 1.650 iz Federacije, po deset razgovora na svakoj odabranoj tacki. Probrano je 500 razlicitih lokaliteta, tacki za uzimanje uzorka, prema drzavnom spisku od 5.892 lokaliteta - naseljena mjesta. Tako dobijen uzorak se moze uzeti kao relevantan pokazatelj stanja. A dobijeni podaci se odnose na demografsku strukturu, uz brojne detalje koji ukljucuju cak i glasacke sklonosti ispitanih i podatke o upraznjavanju vjerskih obreda. Istrazeno je i posjedovanje racunara, automobila, mobitela, planovi za ucesce u privatizaciji, potrosacke navike, odnos prema reklamama....

Izmedju ostalog, automobil posjeduje 51,4% ispitanih, 83,5% domacinstava ima kolor televizor, 18,9% satelitsku antenu, a 48,5% videorekorder, 63,0% telefon... Ali samo 5,1% racunar. Pusaci cine 53,4% punoljetne populacije, a najomiljenije cigarete su Drina, sa ubjedljivih 45,4%, Ronhill sa 12,2% i Classic sa 5,6%. Mada su podaci o prihodima medju najnepouzdanijim, izgleda da 66,8% bosanskih domacinstava ima prihod manji od 500 DM mjesecno. Narocito je zanimljiv dio istrazivanja o stampanim medijima, koje pored ostalog sadrzi i precizne tabele o citanosti pojedinih novina.

Taj segment obradjuje stavove, navike i izbor novine medju bh. citateljstvom, polazeci od osnovnog podatka: koliko ljudi je tokom protekle godine citalo novine. U cijeloj BiH, 59%; u RS-u 74% urbanog i 57% ruralnog stanovnistva cita novine, 68% muskog stanovnistva i 58,6% zenskog. Medjutim, uvrijezeni mit o penzionerima koji ne mogu bez novina otpada: najvise cita populacija izmedju 18 i 24 godine, 80,3% njih, dok starijih od 55 novine cita redovno 39 procenata, a onih preko 65 samo cetvrtina. U etnickoj mapi RS-a zanimljivo je da Bosnjaci citaju za desetak posto manje od Srba i Hrvata, otprilike polovina prvih, a 60 i 64 posto ovih drugih. Najnacitaniji su "ostali": 70,8%.

Situacija u FBiH je slicna, 64% urbanih, 59% ruralnih, 59% muskaraca i 54% zena, populacije od 18 do 24 godine 70,6%, a starijih izmedju 38 i 40 posto. 70,9 procenata citalaca kupuje, 3,8% dobija besplatno, a 25,2% posudjuje svoju stampu. Inace, posudjivanje je nesto rasirenije medju populacijom od 55 do 64 godine u RS-u: 44%. U Federaciji: 27%, penzije su ocito nesto bolje i redovnije. Vecina - 80,9% - Bosanaca i Hercegovaca novine najradije cita kod kuce, na poslu tek 13,3%. Najcitaniji dnevni list u BiH je Dnevni avaz, sa 8,9% svakodnevnih citalaca. Slijede Oslobodjenje i Jutarnji list sa po 2,9 posto. Medjutim, kvaka je u tome sto su Dnevne nezavisne novine, sa 0,8% redovnih citalaca, jedini list iz RS-a obuhvacen anketom u ovom dijelu...

Neki tamo casopisi
Izuzetno zanimljivo je detaljno sprovedeno istrazivanje citanosti raznih magazina. Ispitanici su odabrali svoj prvi, drugi i treci najomiljeniji magazin, a podaci su slojevito analizirani za svaku klasu zasebno. Zvanicno i potvrdjeno, Dani su vodeci na listi najomiljenijih magazina u BiH: 7,4 posto ispitanika iz cijele BiH ih je odabralo za svoju novinu br.1! Slijedi, ne bas ustopu, Slobodna Bosna sa respektabilnih 6,4% te banjalucki Reporter sa solidnih 4,9%. Od ostalih, uvjetno receno, politickih magazina, poodavno etablirani Hrvatska rijec i Ljiljan imaju porazne rezultate od 0,0%, pomalo iznenadjuje solidno drzanje magazina Start, koji vec ima 1,1% "uzivalaca" iako se jos uvijek tesko afirmise, dok naoko popularni Globus privlaci tek nesto vise, 1,4% citalaca... I, da, NIN ima 0,5%.

Takodjer su jako popularni magazini za zene, neprikosnovene hrvatske tiskovine Gloria sa 4,1% i Mila sa 3,8%, ali i domaca Zena 21 sa solidnih 3,9 posto. Luksuzno hrvatsko izdanje Cosmopolitana privlaci tek 1,6%, nesto vise od nekad mnogo citanijeg Politikinog Bazara sa 1,1 posto. Da li zbog cijene ili zbog stida, za Playboy se izjasnilo tek 0,6% citalaca, koliko i za racunarske magazine, koji su uzeti kao opcenita kategorija.

Mitovi i legende o citanosti u utrci tri favoritska magazina sudaraju se sa cinjenicama vec u podacima iz RS-a. Dane cita 1,8% urbanog stanovnistva RS-a i 1,5 posto ruralnog. Slobodnu Bosnu 0,6% i 0,7%. RS je, naravno, uporiste NIN-a, kojeg cita 1,2% i 1,4%, a u RS-u je neprikosnoven Reporter sa 4,9% urbanih i 6,3% ruralnih ispitanika. Samo za primjer, Dani u Banjoj Luci imaju 2,3%, Reporter 6,3%, Slobodna Bosna 1%; u Doboju Dani imaju 1,9%, koliko i Reporter, a Slobodna Bosna nista.

U srcu tame, na Palama, 2,1 posto citalaca bira Dane, isto toliko Cosmopolitan i Slobodnu Bosnu, a Reporter 6,9 posto (46% Srpsko Oslobodjenje, ali to je dio druge price). Sto se tice podjele prema obrazovnoj strukturi, i Reporter (5,7%) i Dani (2,5%) i SB (1,3%) najcitaniji su medju ljudima s visim obrazovanjem. Zacudo, univerzitetski obrazovani citaoci iz RS-a gotovo da ne citaju ni Dane ni Slobodnu Bosnu, a Reporter i NIN dijele 3,4%. Etnicka podjela citateljstva RS-a u anketi ukazuje na to da tamosnji Bosnjaci, 20% njih, citaju Dane, kao i 11% Hrvata. Slobodnu Bosnu, prema ovoj podjeli, u RS-u citaju uglavnom Srbi, dok i Reporter dobro kotira medju Bosnjacima (22%), a i Hrvatima (22%).

Distribucija ili metafora
Razracunavanje popularnosti, od koje, naravno, zavisi i tiraz novine, u Federaciji se pretvara u svojevrsnu utrku Dana i Slobodne Bosne, a tek ovdje Globus zadobija odredjenu dozu relevancije. Dane bira 13% urbanih i 6,5% ruralnih citalaca, SB 10,8% urbanih i 7,9% ruralnih. Reporter se, po svemu sudeci, jako malo cita u Federaciji, kao i NIN. U obje kategorije, Globus cita po 2,2%, a Start po 1,6%. Ljiljan ima 0,6% glasova urbanih "federalaca" i 1,2% ruralnih. Gloria se po citanosti svrstava blizu politickih listova, sa 6,2% urbanih i 5,2% ruralnih, ali je "domaca" Zena 21 prati skoro ustopu, sa 5,7% i 4,6%.

A onda krece razracun - kanton po kanton. Na zapadu, u Unsko-sanskom kantonu, Dane bira 16,3%, Slobodnu Bosnu 9,6%, koliko i Gloriju, dok Reporter, NIN, Ljiljan i Start ne bira skoro niko, a Globus tek 1%. Na istoku, u Posavskoj velezupi jedino Gloriju bira impozantnih 33% ispitanika, a ostali casopisi kao da ne postoje! Posavci u vecini biraju neke sasvim druge listove, koji nisu obuhvaceni relativno iscrpnom listom Mareco Indexa.

U Zenicko-dobojskom kantonu Dani imaju 10,2%, Slobodna Bosna 8,1%, Globus 1,3%, Ljiljan 0,8%, Start pristojnih 3,3%. U Bosanskopodrinjskom kantonu Dani suvereno vladaju sa 39,7%, Slobodna Bosna ima 13,8%, Gloria 12,1, dok tu Ljiljan ima jako uporiste sa 10,3%. U Srednjobosanskom kantonu Dani su najjaci sa 7,3%, a SB ima 6,5%. U Hercegovacko-neretvanskom kantonu Dani imaju 3,8%, Globus 5,4%, Gloria 6,9%, Slobodna Bosna 0,8%. Zapadnohercegovacki kanton je uporiste Glorije, koja ima 11,7 posto, i Globusa, koji slijedi sa 10,7 procenata. Neocekivano jak je i Cosmopolitan sa 4,9%, Dani se drze sa skromnih 1%, koliko ima i Zena 21, dok Slobodne Bosne u ovom kantonu uopce nema. Distribucija ili metafora, ko ce znati...

U Sarajevskom, "maticnom", kantonu Dani su najomiljeniji sa 14,5%, Slobodna Bosna prati sa 10,5%, dok Zena 21 i ovdje tuce Gloriju sa 5,7% prema 4,2%. Playboy i Ljiljan su u safu sa po 0,2 posto. Hercegbosanski kanton je svojevrstan izuzetak na tlu BiH. Tu je Playboy ubjedljivo najjaci sa 14,3%, Gloria slijedi na pola koplja sa 7,1%, Globus tavori sa 1,8%, a ni Dani ni Slobodna Bosna naprosto ne postoje u anketi. Stereotip o bijelim carapama i mobitelu definitivno je na putu da dobije jos jedan kljucni element prepoznavanja.

Prema tabeli podjele po obrazovnoj strukturi, medju citaocima sa osnovnim obrazovanjem Dani imaju 6,9% naprema 6,1% SB, medju citaocima sa srednjom strucnom spremom 9,5% prema 9,1%, sa visom spremom 12,1% naprema 11,4%, a u klasi univerzitetski obrazovanih obje novine imaju jako uporiste, daleko ispred svih ostalih: SB sa 17,2%, a Dani sa 22,2%!

Etnicka podjela u ovom entitetu je takodjer bitan cimbenik pri odabiru novine: Hrvati i Hrvatice najvise citaju Gloriju - 8,9 %, zatim Globus - 6,2 %, pa Slobodnu Bosnu sa 4,1%, a tu su i Dani, sa 2,3%. Bosnjaci najvise cijene Dane - 13,3%, zatim SB - 11,7% njih. Gloriju preferira 4,5%, dok Zenu 21 radije cita 6,9%.

Medju federalnim Srbima Dani vode sa 22,5%, slijedi SB sa 20% i Gloria sa 5%. Medju citaocima iz kategorije Ostalih, Dani ubjedljivo drze primat sa 22%, dok drugo mjesto dijele Zena 21, Slobodna Bosna i Gloria sa po 9,8%. Jedno od pitanja je bilo i koliko redovno citaoci prate svoj najomiljeniji magazin. Iako rijetko kome najomiljeniji, casopis Nogomet ima najvise redovnih citalaca medju svojim ljubiteljima, 72%. Tu negdje je i Globus sa 64,3%. Dani imaju 44,1% citalaca, Reporter 43,5%, a Slobodna Bosna 37%.

Dakle, brojke govore same za sebe. Istrazivanje sadrzi jos mnogo podjednako interesantnih podataka, a za kraj ovog pregleda vrijedi obratiti paznju na to koliko citalaca svoje omiljene magazine smatra i najboljim. Od citalaca NIN-a, 57,1% se izjasnilo da ga cita jer je najbolji. Uvjetno receno, konkurentski Reporter tek 12,9% smatra najboljim, dok 45,2% kao razlog navodi to sto je to jedini magazin koji si mogu priustiti. Dane i Slobodnu Bosnu najboljim smatra po 31,8 % citalaca, Gloriju 46,3%, a Globus 40,5 %.

Objavljeno u broju 166 DANA, 4. avgust / kolovoz 2000.

 

Home Novi broj Arhiva Uz ovaj broj Intervju DANA  Bosanski barometar

Povratak na vrh strane
  Na vrh

Copyright Nezavisni magazin DANI, 2000.